неделя, 10 септември 2023 г.

Всичко се постига с любов, търпение и много работа, но никой не успява сам!

 


Ресмие МЮМЮН Кърджали

Младата дизайнерка Петя Атанасова успя да предизвика широк обществен интерес в Кърджали с дебютната си изложба „Кукли на булеварда”. Тя представи концепцията си за това как обличането може да се превърне в истински спектакъл. Петя е част от голямото семейство на Артдвижение КРЪГ, което подава ръка на всеки млад талант в южнородопския град.

„Горда съм, че живея в Кърджали, където народните костюми са толкова пъстри, а фолклорът богат. Това е израз на съжителстването на много етноси в региона, в което се корени богатството му“, казва дизайнерката. „Самият факт, че аз съм тук показва, че Кърджали предлага все повече възможности за реализиране на дизайнерски талант. Не ме притеснява това, че градът е малък, тъй като вече всички боравим с интернет, където мога да рекламирам колекциите си, да осъществя моментални връзки и контакти и да правя продажби“, казва младата дизайнерка Петя Атанасова.

- Коя е Петя Атанасова? Разкажи ни за себе си.

- От един месец съм Петя Зенгин, тъй като се омъжих за бизнесмена Ферхат Зенгин. Миналата година завърших специалността „Мода” във Факултета по пластични изкуства и архитектура на Нов български университет. Средно образование имам от  Професионална гимназия по облекло и дизайн, специалност „Конструиране и моделиране на облеклото”. Имам множество участия с дизайнерски решения в различни експозиции и модни ревюта в София и страната. През 2005 г. се класирах за финала в конкурс за млади стилисти в Албена. През 2004-а  пък с колекция по екопроект, изработена от хартия, спечелих специалната награда за млади дизайнери в Пловдив, а по-предната година ми дадоха първа награда в раздел „Иновативна мода” в същия конкурс.

- На какво залагаш в изкуството, което създаваш? Какъв е твоят стил на работа? 

- Тъй като аз правя дрехи, залагам на нестандартността на дрехата, необичайни форми и обеми, които променят женската фигура. Те на моменти правят жената по-агресивна, в други случаи по-женствена и нежна, зависи от концепцията на колекцията. Дрехите изглеждат по-сценични, не стават за ежедневна употреба, доста са авангардни. И клиентите ми, които евентуално биха пазарували от мен, трябва да са доста смели жени, готови да бъдат забелязани по всяко време, тъй като дрехите предизвикват интерес. Като материали обичам кожа, дантела.

- Как се породи тази страст у тебе към модата? 

- Когато бях на 15 се запознах с една художничка от Кърджали –Гергана Илиева, която почина преди няколко години. Всъщност тя ми даде този творчески импулс към модата. Преди това никога не съм се занимавала с рисуване, а с музика - свирех на пиано. Запали ме толкова много, че даже се записах в професионалната гимназия по облекло и дизайн, където ми беше преподавателка и уреждаше участията ми в различни конкурси за млади дизайнери. Смело мога да кажа, че станахме приятелки и това повлия на по-нататъшното ми развитие и постижения. Тя ме насочи и към Нов български университет.

-Според теб има ли формула за успеха на един млад дизайнер? 

- Всичко се постига с любов, търпение и много работа, но никой не успява сам. Аз съм щастливка, че от самото начало имах до себе си семейството. Родителите ми ме подкрепяха във всички мои начинания не само финансово, но и морално, което е по-важно. Вече стана въпрос за едно лице, което изигра значителна роля тази скрита дарба в мен, за която дори аз не подозирах, да излезе на бял свят. В момента Председателят на Артдвижение КРЪГ в Кърджали Радост Николаева проявява нескрити симпатии към мен и ми дава възможност за изява.

-В Кърджали има ли достатъчно поле за изява на млад дизайнер?

- Самият факт, че аз съм тук, показва, че Кърджали предлага все повече възможности за реализиране на дизайнерски талант. Не ме притеснява това, че градът е малък, тъй като вече всички боравим с интернет, където мога да рекламирам колекциите си, да осъществя моментални връзки и контакти и да правя продажби. За мен е много важно да работя в спокойна обстановка. А Кърджали предлага много места за вдъхновение на творците. Имаме красива природа, археологически забележителности, хора, които не са забравили традициите си. А за мен всеки един цвят, всяка една шевица, е много важна за работата ми. В крайна сметка, за да създадем нещо ново винаги черпим идеи от богатото народно творчество, което имаме. Горда съм, че живея в Кърджали, където народните костюми са толкова пъстри, а фолклорът богат. Това е израз на съжителстването на много етноси в региона, в което се корени богатството му.

-Какво намираш в дизайнерството?

-Дизайнът е всичко около нас, което непрекъснато се променя. Търсят се все по-нови, съвършени форми –по-функционални, по-практични. Дизайнът е зависим от икономическото състояние на страната, дали е в положение на война или мир, защото се изменя със скоростта на светлината. Зависи от интересите на хората, от техните потребителски нужди, а за да разберем това трябва да ги изследваме. В такъв смисъл дизайнерството първо е психологически процес, а след това- творчески и приложен. Човекът винаги се е стремял към съвършенство, затова и дизайнът е толкова динамичен - търси онази форма и обем, която да удовлетвори желанията и капризите на хората, а понякога и практическата им нужда.

12-18 юли 2010, вестник „Заман-България“-София

Снимки: Petq Zengin | Facebook

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар